O comoara pastrata la Mogosoaia: Trenul Prezidential al lui Nicolae Ceausescu. In Nordul-Vestul Capitalei, la Remiza Mogosoaia, intr-un depou imens, stau aliniate de la primele garnituri de tren care au circulat in Romania pâna la Trenul Regal si la Trenul lui Nicolae Ceausescu. Acesta din urma, cel mai luxus dintre ele. In total sunt 17 vagoane, cu tot cu dubluri. Acestea au fost construite la Intreprinderea de Vagoane Arad, in anii ’70.
Cand patrunzi inautru, totul se schimba radical. Confortul si dotarile, fac din aceste vagoane, chiar daca au fost fabricate in urma cu 42 de ani, sa fie unele de exceptie: matase pe pereti, mochete frumoase, lambriuri lucrate manual, grupuri sanitare cu bideuri si cazi dar si aer condiționat. Avea toate dotarile tehnice menite sa anuleze complet ideea unei simple calatorii cu trenul. Dupa cum imi povesteste dl. revizor tehnic de vagoane care m-a insotit si care cunoaste trenul prezidențial ca pe propiile buzunare: “Erau singurele din țara care erau climatizate”. “Fara sa luam in considerare ce-i inauntru, ca tehnologie si la ora actuala le depaseste incontestabil cu mult pe cele aflate in circulatie. Garnitura are mai multe feluri de frane si are in dotare vagonul uzina care prin intermediul unor motoare Rolls Royce alimenteaza trenul cu energie electrica. Astfel, garnitura este independenta de locomotiva.” La peste 20 de ani de la ultima calatorie a lui Nicolae Ceausescu, garnitura prezidențiala se odihneste intr-o hala imensa si bine pazita. Pare noua datorita oamenilor care se ingrijesc zilnic de ea. De afara nu difera cu mult de cele care circula pe caile ferate ale României in ziua de astazi.
In plus, vagoanele au fost construite sa suporte o viteza de deplasare de 160 km pe ora, in vreme ce cele normale suportau doar 120 pe ora. Trenul avea si un vagon destinat comunicațiilor speciale, plin de tehnologia de ultima ora, care astazi nu mai exista.
Trenul nu a mai fost urnit din loc din vara lui 2009, imi explica seful remizei dl. Valentin Vasilescu. Dupa 1989 el a fost folosit doar de câteva ori de fostii presedinți. In 1996, de Ziua Naționala a României, Emil Constantinescu a mers cu trenul prezidențial pentru a participa la festivitațile de la Alba Iulia, iar sapte ani mai târziu a venit rândul lui Ion Iliescu sa calatoreasca cu trenul lui Ceausescu. Atunci a fost ultima data când un sef de stat a calatorit oficial cu faimoasa garnitura.
Hotelul pe roți
In afara de vagonul prezidențial, unde nu s-a facut economie la confort, s-au construit vagoane-dormitor cu grup sanitar propriu pentru demnitari de rang inalt, vagoane bucatarie utilate complet, vagoane protocol cu baruri luxoase, vagoane cuseta pentru presa si personalul de serviciu si cele doua sofisticate vagoane uzina.
Astazi, trenul prezidential este complet funcțional si poate parasi, teoretic, Remiza Mogosoaia in maximum 60 de minute. Daca Trenul Regal poate fi inchiriat de orice doritor, trenul lui Nicolae Ceausescu nu e destinat decât sefilor de stat.
Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi vazut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer