You are here

Gara Regala Bucuresti-Baneasa

In 1936, Directia Generala CFR a luat hotararea de a construi doua gari speciale, una in capitala iar cealalta in Sinaia, cladiri care aveau ca scop primirile in mod festiv ale Suveranului (MS Regele Carol al II-lea), a Membrilor Familiei Regale cat si a Sefilor de State in aceste doua orase de Resedinta Regala din Romania.                                                         

Gara Regală Bucureşti-Băneasa a fost construita in apropierea casei Dr. Nicolae Minovici.                                                                                                                                                

In acest scop, s-a ales un teren situat la extremitatea de nord a Capitalei, in localitatea Baneasa, inainte ca soseaua Bucuresti-Brasov sa fie traversata de linia CFR Bucuresti-Constanta. Legatura intre aceasta sosea si gara se face printr-o mica esplanada, care permite desfasurarea cortegiilor. Constructia ei aici a dat prilejul unui ansamblu feroviar armonizat, impreuna cu fantana Miorita.  

Fantana Miorita, este situată pe Soseaua Bucuresti-Brasov in fata esplanadei Garii Regale. A fost desenata in anul 1927 de arh. Octav Doicescu si decorata cu mozaicuri de sculptorita Milita Petrascu, iar proiectul jocurilor de apa a fost realizat de catre inginerul Dorin Pavel, considerat in prezent ca fiind parintele hidroenergeticii romanesti. Ulterior, monumentul a fost alterat prin multiple interventii.

Gara se compune dintr-un pavilion principal, care constituie statia de calatori propriu-zisa, o cabina centrala de miscare, un corp de garda, precum si un peron larg, de 70m lungime, in parte acoperit, destinat pentru protejare impotriva intemperiilor.

Pavilionul principal, a carui suprafata cladita este de 280 mp, contine incaperi rezervate pentru persoanele oficiale, precum si un mare salon de receptie. Acesta este in acelasi timp si holul de trecere spre liniile ferate. Cateva anexe completeaza statia: toalete, WC, camera bagajelor, camera de paza, etc.

Constructia este executata cu schelet de beton armat: fatadele sunt placate cu travertin romanesc. Invelitorile sunt in terase, cu scurgerea apelor pluviale catre interior. Pardoselile interioare sunt executate din placi de marmura roz de Ruschita si marmura neagra de Belgia. Saloanele sunt pardosite cu mocheta in ton neutru.

Cladirea are incalzire cu aer conditionat. Tuburile conductorilor electrici sunt ascunse in cornisele care servesc iluminatului indirect. Uzina pentru aer conditionat ca si pentru prepararea apei calde se afla la subsol.

Usile si ferestrele cladirii principale sunt de fier acoperit cu foi de metal inoxidabil. Peretii salonului de receptie si ai holului mare sunt acoperiti cu lambriuri de lemn de trandafir. Celelalte saloane au lambriuri de nuc; cateva panouri sunt rezervate pentru picturi decorative.

Planurile au fost intocmite de catre Duiliu Marcu in 1937, in colaborare cu serviciul de arhitectura al CFR, iar executia lucrarilor a fost incredintata inginerului Mihai Gheorghiu.

 [Articolul reproduce texte din volumele "1930-1940 - Un deceniu de realizări CFR" - Editura Regiei Autonome CFR, Bucureşti 1940 şi "Arhitectura" - Duiliu Marcu, Editura Tehnică, Bucureşti 1960.]

Gara Baneasa este o gara din cartierul Baneasa, Bucuresti. Inaintea anilor '50 a fost folosita ca o gara regala. Dupa 1950 este folosita de autoritati drept gara de protocol, pentru trenurile "prezidentiale" ale sefilor de stat ai Romaniei si pentru primirea oficialitatilor straine. Actualmente nu este folosita de CFR pentru traficul de calatori, decat ocazional, mai ales pe timpul verii, cand opresc doua perechi de trenuri sezoniere care circula pe rutele Timisoara-Mangalia si Deva-Mangalia. In 2007, gara a fost temporar inchisa datorita lucrarilor in desfasurare la Culoarul IV Pan European (segmentul Arad-Constanta).

Gara Baneasa este situata in apropierea Vilei Minovici si a Fantanii Miorita.

Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi vazut aici:  http://nini.qsl.ro/yo3ccc/Gara%20Regala%20Bucuresti-Baneasa/index.html

Adresa: Str. Gara Baneasa, Nr. 1

Gara este in apropiere de Soseaua Bucuresti-Ploiesti.

Category: 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer