You are here

Hobby Radio Expo - Kazanlak 2014

Nici in acest an nu am putut rezista tentatiei de a nu merge la traditionala intalnire din luna iunie a radioamatorilor din Bulgaria. Primisem invitatia de a participa la acest eveniment, de la Vladi LZ1KZ, inca din luna ianuarie. Asa ca, joi 12 iunie, am plecat la drum. Vremea frumoasa m-a insotit pe tot parcursul drumului.

Am ajuns la vama, am platit taxa de pod, am trecut “Podul prieteniei romano-bulgare” de peste Dunare, am ajuns la vama din Ruse si de aici m-am pus la drum, nu inainte de a cumpara pentru masina o “vignetta” de o saptamana. Am mai oprit pe drum ca sa mancam un aperitiv si o inghetata, dupa care am ajuns la destinatie. Dupa ce am ajuns la hotel si am descarcat bagajele, ce de obicei, am plecat la plimbare prin oras. Asa a trecut prima zi. A doua zi, vineri, am luat iar orasul la pas, iar in timp ce eram la o terasa si degustam o bere Kamenitza (preferata mea in LZ), nu mica mi-a fost mirarea sa treaca pe acolo, chiar Vladi LZ1KZ, pe care l-am strigat, am dat mana, am stat de vorba si, bineinteles ca i-am facut o poza.

Peste cateva ore, pe cand eram la o alta terasa, tot la o Kamenitza, de cine dau cu ochii? De Edi YO3BR si de Victor YO3DEX, cu care am stat ceva timp de vorba. Cu Victor ma intalnisem si anul trecut, tot intr-o zi de vineri, tot cam la aceeasi ora si... tot la aceeasi terasa. Ce mica este lumea...

In partea centrala a Bulgariei, la poalele sudice ale muntilor Balcani (Stara Planina), se afla localitatea Kazanlak.

Kazanlak este un oras frumos situat in extremitatea estica a depresiunii cu aceelasi nume.

Oras frumos, aflat in frumoasa “Vale a Trandafirilor”, dezvoltat datorita situarii sale la o importanta intersectie de drumuri, drumuri ce leaga estul si vestul Bulgariei, precum si nordul de sud prin pasul Sipka, care permite traversarea muntilor Balcani (Stara Planina).

In zona se cultiva mult bumbac, precum si renumitii trandafiri care au adus faima parfumurilor bulgaresti.

In primul week-end din luna iunie in oras se organizeaza “Roza Festival” (Festivalul Trandafirilor); tot in oras este si “Institutul de Cercetari al Trandafirilor”, dar si “Muzeul Trandafirilor”.

BFRA (Federatia Bulgara de Radioamatorism) s-a inregistrat oficial ca persoana juridica la 15 noiembrie 1991. Secretar: Zdravka Buchkova LZ1ZQ. Presedinte: Rumen Gechev LZ1MS.

In 1992 s-a infiintat QSO, o asociatie echivalenta cu fostul nostru AVSAP. Astfel, multe radiocluburi si-au pierdut spatiile.

In ultimii 23 de ani radioamatorii din acest oras sunt reuniti in cadrul radioclubului LZ1KKZ.

Incepand cu 1992, la initiativa lui Vladimir Dascalov LZ1KZ la Kazanlak se organizeaza o intalnire radioamatoriceasca sub numele de HOBBY RADIO EXPO, la Casa de Cultura a Armatei, ARSENAL.

Si in momentul de fata organizatorul principal este tot Vladimir (Vladi) Dascalov LZ1KZ. Astfel, sala si holurile sunt inchiriate pentru doua zile si aici, radioamatorii, federatia precum si firmele care se ocupa de radiocomunicatii in Bulgaria isi instaleaza contra cost standuri pentru prezentare si vanzare.

Accesul vizitatorilor se face pe baza unui bilet de intrare care a costat 3 Leva.

Este adevarat ca multi altii vin sa vanda aparate home made, piese, carti etc. etalandu-si marfa in portbagajul masinilor sau direct pe trotuarele strazilor din imprejurimi. Desi se mai prezinta si cate o comunicare din partea federatiei, inmanarea de diplome si medalii, intalnirea este axata in principal pe talcioc.

Aici au loc discutii, se prezinta noutati in domeniul radioamatorismului, diferite firme isi prezinta si comercializeaza produsele. Dar asa dupa cum am mai spus, de interes deosebit este si talciocul, unde se pot procura la preturi bune diverse componente, carti, aparatura, antene etc.

Este totusi un bun prilej de cunoastere, de discutii, cele cateva terase din imprejurimi fiind in cele doua zile absolut pline.

Targul este vizitat de un numar mare de radioamatori bulgari, ceea ce face ca organizatorii sa-si recupereze cheltuielile.

De data asta, cred ca pentru prima data, au venit si foarte multi radioamatori din Grecia; in fata hotelului unde am fost cazat era tras un autocar cu care acestia au venit. Cred ca a fost pentru prima data cand au avut si un stand.

Sambata dupa masa, am plecat de la hotel cu sotia, impreuna cu Eli YO3AS cu sotia, la o terasa ca sa bam o bere si o cafea, dupa care am facut o plimbare prin oras. Nu am scapat ocazia de a vizita moscheea din zona. Si in acest an, pomii de pe strazi erau incarcati de visini si tot nu am rezolvat misterul ce se intampla cu aceste fructe, pentru ca am vazut ca nu le culege nimeni; poate le mai lasa sa se coaca.

La intoarcerea spre pasul Sipka am folosit un alt drum, pentru a revedea ceea ce a mai ramas din celebrul monument de la Buzlujda (l-am mai vazut in urma cu 4 ani), monument ce amintea de inceputurile miscarii muncitoresti si comuniste din Bulgaria. O constructie gigantica din beton, avand forma unei nave cosmice, langa care se inalta un turn ce pare a simboliza o faclie. Intrucat o sosea asfaltata ajunge pana in apropiere, locul mai este folosit de catre radioamatori la concursurile de UUS.

A fost o intalnire placuta care nu ne-a costat prea multi bani. Spun asta ca o invitatie adresata altor radioamatori YO pentru editiile viitoare. Ca toti din Balcani, bulgarii sunt prietenosi si amabili cu oaspetii.

A urmat ca de obicei un popas la Veliko Tarnovo. Bineinteles ca, am vizitat ca de obicei, centrul acestui oras vechi, fosta capitala a celui de-al doilea tarat bulgar, oras amplasat pe o colina stancoasa si aparat pe trei parti de vai adanci. Dupa obisnuita plimbare prin oras, am mers la o terasa ca sa ne intalnim cu Gabi, vechea noastra cunostinta, dar sa si manca o pizza buna. La o asa pizza, ar fi mers si o bere rece, dar pentru ca trebuia sa conduc masina pana acasa, berea a ramas pe alta data. Hi!

Si, uite asa, a trecut si a cincea vizita la aceasta frumoasa intalnire. Deja, facem planuri pentru urmatoarea “escapada”. Hi! Ca de obicei, si cu acest prilej, mii de multumiri “sponsorului” (ginerele), care si de aceasta data mi-a pus la dispozitie “mijlocul de deplasare” (autoturismul Skoda Octavia) fara de care nu as fi putut face aceasta deplasare.

Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi vazut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/Hobby%20Radio%20Expo%20-%20Kazanlak%202014/index.html