You are here

Margareta Sterian. Realism magic - Ipostaze

Muzeul Municipiului București vă invită să vizitați începând cu data de 27 octombrie 2021 expoziția „Margareta Sterian. Realism magic – Ipostaze”.

Expoziția organizată în spațiul rezervat Pinacotecii, la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr 2), va prezenta, în integralitatea ei, donația oferită MMB în anul 2020 de domnul Mircea Barzuca.

Alături de cele 50 de picturi oferite recent muzeului, în parcursul expozițional se vor regăsi și câteva dintre picturile și desenele realizate de Margareta Sterian care se află de mai mult timp în patrimoniul Pinacotecii București.

„Margareta Sterian (1897-1992) a fost o personalitate importantă a avangardei românești care a excelat ca pictoriță, dar și ca poetă, scriitoare, traducătoare, graficiană, ceramistă, practicând cu succes și tapiseria. Pictorița s-a implicat activ în al cincilea studiu interdisciplinar de la Drăguș, un eveniment de investigație culturală cu un puternic impact în epocă. Cercetarea de la Drăguș (în Făgăraș) a fost coordonată de marele savant Dimitrie Gusti. Cu o serie de portrete de copii din Drăguș, naturi statice și peisaje, artista a deschis prima sa expoziție personală, în anul 1929.

Treptat, pictorița se orientează tot mai clar spre mișcările novatoare. Din anul 1934, Margareta Sterian își intensifică seria de participări la expozițiile grupărilor de avangardă, iar în anul 1935 va participa la a treia expoziție „Contimporanul” (sala Mozart), împreună cu grupul de pictori români inovatori și alături de artiști străini, nume prestigioase ale momentului: Eugène Berman, Giorgio de Chirico, Léonor Fini, Walter Becker, Philippe Hosiasson, Filippo de Pisis, Pavel Tchélitchew și Léon Zack. Pictorița rămâne în contact cu arta europeană și prin seria de călătorii pe care le întreprinde în Anglia, Austria, Danemarca, Elveția, Franța, Norvegia, Suedia și în Statele Unite ale Americii, în perioada 1929-1931.

După instalarea regimului comunist în România, artista a fost marginalizată pentru o perioadă de timp datorită admirației sale pentru cultura americană dar, după „liberalizarea” parțială a regimurilor comuniste, în anii ’60, Margareta Sterian își continuă cu succes parcursul profesional, expunând în România, dar și la Paris, Praga, Geneva, Düsseldorf, Kiev, Roma, Haga, Tokyo, Moscova sau Leningrad.

Stilistic, opera artistei a fost caracterizată ca aparținând realismului magic, pictorița oscilând între redarea miturilor precreștine, dar și a celor biblice. Dansul măștilor, reprodus în multe dintre picturile sale, este parcă destinat să alunge spiritele malefice și să purifice destinul uman. Mesajul pictural al Margaretei Sterian este profund spiritual și filosofic, evident în picturi precum: «Adam și Eva», «Neguțătorul de iluzii», «Nuntă», «Mireasă cu două fețe», «Chip, mireasă, cal și alte personaje», «Bachus tânăr și alte măști», «Prezicătoarea», «Datini», «Catapeteasma», «Pe ultimul drum», «Moartea și prelatul cu bufnița».

Întreaga creație a Margaretei Sterian reflectă magistral o parte din parcursul culturii române în secolul XX, aducând în fața privitorilor un întreg spectacol plastic cu o simbolistică aparte, care reflectă perfect o realitate într-o continuă metamorfoză, benefică sau malefică.

Lucrările donate întregesc în mod fericit colecția Pinacotecii București cu lucrări realizate de pictorițele din România care s-au remarcat în perioada interbelică. Multe dintre aceste femei-artist și-au continuat activitatea și după cel de-al Doilea Război Mondial, într-un complicat context politic și ideologic” – a declarat Dr. Elena Olariu, curator al expoziției, director adjunct Secția Artă, Restaurare, Conservare – Muzeul Municipiului București.

Expoziția poate fi vizitată la Palatul Suțu în perioada 27 octombrie – 5 decembrie 2021.

Sursa: Muzeul Municipiului București

Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi văzut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/Margareta%20Sterian.%20Realism%20magic%20-%20Ipostaze/index.html 

Category: 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer