In aceeasi remiza cu Trenul Prezidential al lui Nicolae Ceausescu se afla si Trenul Regal. Regele Ferdinand a comandat trenul, dar n-a mai apucat sa-l vada. In ultimul an de viata, regele Ferdinand a comandat societatii italiene Ernesto Breda din Milano un tren care sa-i ofere tot confortul necesar in calatoriile oficiale. Vagoanele si locomotiva cu aburi au fost finalizate insa abia dupa moartea sa, in 1928. Se intampla in urma cu 84 ani.
Garnitura originala, care se pastreaza si astazi si este compusa din cinci vagoane de tip salon si de dormit:
- vagonul de dormit – dormitorul regal – cu o capacitate de 5 locuri in doua apartamente ce beneficiaza si de cate o baie complet utilata;
- vagon de dormit – dormitor pentru insotitorii demnitarilor – cu o capacitate de 8 locuri dispuse in 2 cusete cu paturi duble si 2 cusete cu cate 2 paturi suprapuse; vagonul beneficiaza de oficiu si grup sanitar;
- vagon salon – sufragerie – are o capacitate de 24 de locuri in salonul mare si 12 locuri in salonul mic, ce poate fi folosit ca fumoar sau salon pentru servirea micului dejun;
- vagon dormitor de clasa I are o capacitate de 6 locuri in cabine cu cate un pat avand si lavoar in fiecare cabina;
- vagon dormitor de clasa a II-a, are o capacitate de 16 locuri, in 8 cusete cu cate 2 paturi, fiecare cuseta avand chiuveta, spatiu pentru bagaje si alte dotari.
Toate cele 5 vagoane au fost restaurate de catre “S.F.T. – C.F.R.” SA in anul 2004 la atelierele CFR Grivita.
Cele cinci vagoane nu prea exceleaza la exterior si seamana mai degraba cu vagoanele folosite de navetisti intre orase de provincie pe timp de noapte. Acesta era designul acelor ani. In interior insa, arata altfel. De la bun inceput, aceste vagoane au fost construite pentru a intruni normele de circulatie internationale si au fost astfel proiectate incat sa poata circula cu viteze de pana la 160Km/h. La interior au fost dotate cu materiale din cele mai scumpe. Pentru tapisarea fotoliilor si scaunelor din saloane a fost folosita piele de Cordoba; pentru finisajele interioare, lambriuri si mobilier, s-a utilizat furnir de esente nobile: nuc, mahon si trandafir. Pentru tot ce inseamna sticlarie, lampile din vagoane si oglinzile din salonul regal, s-a utilizat sticla de Murano si cristal de Boemia. Pentru realizarea statuetelor si obiectelor decorative (vaze, scrumiere) ce se pot gasi in saloanele vagoanelor ce compun Trenul Regal s-a folosit alabastru de Grecia.
Si locomotiva cu abur este in stare de functionare, putand circula cu o viteza maxima de 65 Km/h.
De-a lungul timpului, aceasta garnitura a transportat pe drumurile de fier ale Romaniei pe: Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Nicolae Ceausescu, Gerard Ford, Nikita Hrusciov.
Cu ocazia vanatorilor organizate de Ceausescu, alti sefi de stat au fost transportati cu acest tren: Todor Jivkov, Leonid Brejnev, Erich Honecker.
Un scurt istoric
Datele istorice si evenimentele la care a participat acest tren de-a lungul timpului evoca faptul ca in salonul vagonului regal a servit ultimul pranz pe teritoriul Romaniei regele Mihai I la plecarea lui peste hotarele tarii, in ianuarie 1948.
In toamna anului 1955, tot in acest vagon, s-au purtat discutiile privind plecarea trupelor sovietice din Romania, discutii ce au avut loc intre conducatorul Uniunii Sovietice Nikita Sergheevici Hrusciov si Gheorghe Gheorghiu-Dej. Acestia au calatorit spre nordul Transilvaniei, la o partida de vanatoare. In anul 1956, ultimele formatiuni militare sovietice paraseau Romania.
Tot in vagonul salon al Trenului Regal s-au discutat probleme romano-iugoslave cu ocazia vanatorii organizate in nordul Transilvaniei (august 1967) de Nicolae Ceausescu in cinstea lui Iosip Broz Tito, conducatorul statului iugoslav.
In ziua de 6 august 1975, in acelaşi vagon regal au servit micul dejun presedintele Statelor Unite, Gerald Ford si secretarul de stat Henry Kisinger care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu. Itinerariul a fost de la Bucuresti la Sinaia si in aceeasi zi la dejunul de lucru ce a avut loc în castelul Peles s-a hotarat acordarea “Clauzei Natiunii celei mai favorizate” pentru Romania.
In timpul vanatorilor organizate in perioada 1976-1977 de Nicolae Ceausescu pentru sefii de stat, in vagonul regal au mai calatorit:
Todor Jivkov – octombrie 1976;
Leonid Ilici Brejnev – noiembrie 1976;
Erich Honecker – februarie 1977.
Un album cu fotografii poate fi vazut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/
Tin sa-mi cer scuze pentru calitatea fotografiilor, dar in tren nu am avut nicio sursa de lumina, totul realizandu-se numai la lumina blitz-ului de la aparatul foto.
Tin sa le multumesc din suflet pentru intelegere si sprijin la urmatoarele institutii:
- Regionala CFR Infrastructura;
- Ministerul Transporturilor;
- Societatea Feroviara de Turism “S.F.T. – C.F.R.” S.A.;
- Remiza Mogosoaia;
- si nu in ultimul rand D-lui Radu Bellu, inginer in cadrul Diviziei de Patromoniu a CFR (care mi-a dat toate indicatiile necesare) fara de care fotografiile si urmatoarele articole nu ar fi avut loc:
- “Salonul Oficial” din Gara de Nord;
- Gara Regala Bucuresti-Baneasa;
- Trenul Prezidential al lui Nicolae Ceausescu;
- Trenul Regal.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer