În data de 20 iulie 2017, de Ziua Aviației Române, Divizia de Istoria Tehnicii a Comitetului Român de Istoria și Filosofia Științei și Tehnicii a organizat o Sesiune de comunicări cu titlul „Aniversări aeronautice 2017”.
Sesiunea a fost ocazionată de faptul că în acest an se marchează:
· 145 de ani de la naşterea lui Traian Vuia (17.08.1872 – 1950), inventator român, pionier al aviației mondiale, care a realizat primul zbor autopropulsat cu un aparat mai greu decât aerul.
· 135 de ani de la naşterea lui Aurel Vlaicu (19.11.1882 – 1913), inventator și pionier al aviației române și mondiale.
· 135 de ani de la naşterea lui George de Bothezat (19.06.1882 – 1940), inginer de origine basarabeană, pionier în domeniul elicopterelor, cercetător al posibilelor traiectorii Pământ – Lună – Pământ.
· 95 de ani de la moartea lui Alexandru Ciurcu (1854 –22.01.1922), inventator român al propulsiei reactive.
· 45 de ani de la moartea lui Henri Coandă (1886 – 25.11.1972), academician și inginer român, pionier al aviației, fizician, inventator și descoperitor al efectului care îi poartă numele.
La Sesiune au făcut prezentări specialiști și cercetători ai istoriei aviației românești.
Prof. dr. ing. g-ral. (r.) Nicolae Florin Zăgănescu, membru al Academiei Internaţionale de Astronautică, și comandor (r.) av. ing. Constantin Marcian Gheorghe, specialist în aeronave şi sisteme de propulsie, în lucrarea „1886: Experimentarea şi brevetarea sistemelor de propulsie reactivă concepute şi realizate de Alexandru Ciurcu”, au făcut o scurtă trecere în revistă a modului în care acest ingenios inventator a reușit să experimenteze, pentru prima oară în lume, un echipament de transport la care a montat un sistem de propulsie reactivă. Același subiect (Alexandru Ciurcu, precursor al propulsiei reactive cu jet de gaze) a fost abordat și de prof. Ioan N. Radu, maestru emerit al sportului în rachetomodelism, recunoscut la nivelul Federației Aeronautice Internaționale ca fiind unul dintre cei mai activi promotori ai acestei discipline sportive la nivel mondial. Acesta a subliniat necesitatea reinventariei informațiilor deținute despre Alexandru Ciurcu și scrierii unei biografii completate. Col.(r) ing. Dănuț Puiu Șerban a prezentat o inițiativă în acest sens. Cu ocazia Sesiunii a lansat un site dedicat lui Alexandru Circu (http://www.stefania-maracineanu.ro/mvstr-sm/AlexCiurcu/), site care a fost inclus și pe pagina românească Wikipedia dedicată acestui pionier al propulsiei reactive.
Prof. dr. ist. Viorel Gheorghe și prof. dr. ing. Virgil STANCIU au prezentat o foarte interesantă lucrare despre Planurile de dezvoltare a industriei românești de aviație la mijlocul anilor 1980. Din cadrul prezentării s-a putut afla nu numai ce s-a putut realiza în acest domeniu până la momentul 1989, cât mai ales ceea ce s-a pierdut ulterior. Ing. Radu Dan Antoniu, cunoscut cercetător și istoric, autor de cărți din domeniul istoriei aviației, a făcut o trecere în revistă a Conceptelor româneşti de mare valoare în domeniul construcţiilor aeronautice. Și trebuie recunoscut că nu sunt puține, numeroase realizări actuale de înaltă performanță având originea în ideile sau chiar experimentele realizate de inventatori români. Pentru a puncta faptul că pleiada de inventatori români nu se limitează doar la cei menționați la începutul sesiunii, prof. ist. Vasile Tudor a mai prezentat încă două nume:
„Ioan Sava, pilot recepţioner al primelor avioane româneşti”, și „Petre Macavei, un talentat pilot şi iscusit tehnician aeronautic”. Similar, istoricul dr.ing. Ioan Vasile Buiu a vorbit despre George de Bothezat, menționând spusele inginerului Matei Kiraly cu 25 de ani înainte: „Să nu-l uităm pe George de Bothezat!”. De asemenea, a prezentat informații mai puțin cunoscute publicului, 1907: Aeroplanul - Automobil „VUIA 2”. Prof. Maria Trandafir a menționat și dumneaei Contribuții şi precizări pentru o mai bună cunoaștere a unor pionieri ai aviaţiei române şi mondiale, cu preocupări şi în alte domenii (Henri Coandă).Sesiunea a suscitat numeroase discuții și schimburi de idei. S-a dat întâlnire peste 5 ani, când se marchează 50 de ani de la moartea lui Henri Coandă, 100 de ani de la moartea lui Alexandru Ciurcu și 150 de ani de la nașterea lui Traian Vuia.
Propunerea făcută de dl. Dănuț Serban a fost să se organizeze un nou eveniment, cu ecou mai larg: 2022 – Anul aviației românești.
Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi văzut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer