Povestea Dacia, principalul producător de automobile din România, a început odată cu construcția Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (județul Argeș) în 1966, având la bază un acord între autoritățile române și producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcția uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an și jumătate.
La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 stații de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august, s-a testat primul motopropulsor.
Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când a început producția modelului Dacia 1100, un model sub licența Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului, urmând ca lucrătorii de la Dacia să le asambleze. Din 1968 și până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o ușoară modificare estetică la partea frontală. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat în producție în august 1969, un model sub licența R12, fiind prezentată la saloanele auto de la București și Paris.
Între 1970 și 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 — modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2.000 de exemplare, până în 1982).
După expirarea licenței Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 și 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul — Dacia Nova — fără nicio legătură cu modelul inițial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat și fabricat integral în România.
În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porțile uzinei a ieșit autoturismul cu numărul 2.000.000. În același an întreprinderea a obținut Certificatul de Atestare a Implementării Sistemului Calității ISO 9001.
La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societății și Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, având ca principală misiune susținerea dezvoltării Grupului pe piețele emergente.
În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor și cutie de viteze Renault. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 Dacia Solenza (diesel).
Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piața auto europeană. Dacia a știut să câștige încrederea clienților datorită valorilor sale: generozitate, care se traduce prin cel mai bun raport preț/spațiu interior de pe piață, fiabilitate și robustețe.
În 2005, Dacia a fost aleasă mașina anului în Serbia și Muntenegru și a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută mașină din Europa Centrală și de Est, depășind modele cu tradiție, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vândut, în 2005, 164.406 mașini la nivel mondial, dintre care 134.887 Dacii Logan, 8.354 Dacii Solenza și 21.185 vehicule comerciale. Producția de automobile a atins un maxim istoric de 172.000 unități. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu și a produs automobilul cu numărul 2.500.000. Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).
Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piața occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l ''cel mai ieftin model cu șapte locuri care poate fi cumpărat''. Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depășit pragul de 100.000 unități, mai exact 128.411 unități, iar producția totală a trecut de 200.000 unități. În câteva țări, cum ar fi Rusia și Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.
La Salonul Auto de la București din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up. În aceeași lună a fost fabricat autoturismul Dacia cu numărul 3.000.000.
A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) și a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172.886 unități, iar vânzările totale la 257.854 unități. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero.
Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster, vehiculul cu numărul 500.000 fiind fabricat în decembrie 2013. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012. De altfel, modelul a fost ales ''Mașina Anului 2011'' în România și Croația, a obținut trofeele ''SUV-ul Anului 2011'' în România, ''Autobest 2011'', ''Cel mai 4x4 al anului 2012'' în Franța, ''Argus'' (la categoria vehicule de familie) în Franța, precum și titlul de ''Campion la Valoarea Reziduală 2011'' în Germania.
La 5 martie 2013, producătorul de la Mioveni a prezentat, în premieră mondială, la Salonul Auto de la Geneva, noua Dacia Logan MCV, precum și seria limitată Duster Aventure.
Noul Logan MCV, lansat în 2006, a venit cu un exterior modern, specific modelelor break, dar și cu dotări în serie, încă de la primul nivel de echipare: sistemul de control al stabilității ESP, direcția asistată, airbaguri laterale (pentru toate piețele unde se comercializează motoare Euro5) și bancheta spate rabatabilă 1/3-2/3 (în toate țările de comercializare). Lansarea în România a avut loc la 28 mai 2013.
Seria Limitată Duster Aventure, cu un look robust și original, este echipat cu o rampă de proiectoare, cu un sistem de navigație Garmin și păstrează toate atributele care au contribuit la succesul modelului 4X4.
Noul model Duster prezentat la 19 septembrie 2013, la Salonul Auto de la Frankfurt, este versiunea restilizată a SUV-ului lansat de Dacia în 2010, și are un exterior mai modern și un interior schimbat semnificativ. Noua Dacia Duster aduce mai multe echipamente la același preț, printre care Dacia MEDIA NAV, regulator-limitator de viteză, asistență la parcarea cu spatele și sistem de control al traiectoriei (ASR-ESP) disponibil în serie. O noutate este și noul motor pe benzină 1.2 TCe 125 CP, cu un consum de carburant de numai 6,0 l/100 km și cu emisii reduse de CO2. În România lansarea a avut la 17 octombrie 2013, prețul pentru modelul de intrare (versiunea Acces) fiind de 10.900 euro, cu TVA inclus, iar cel mai bine echipat model din gamă (Laureate 4 x 4 Diesel, 110 CP) va fi vândut cu 17.000 de euro, cu toate taxele incluse.
Investițiile totale realizate de Renault la Dacia, de peste 1,6 miliarde euro, au contribuit la poziționarea Dacia ca una dintre cele mai importante companii din economia românească, cu o contribuție semnificativă la produsul intern brut și la exporturile țării. Calitatea produselor Dacia este recunoscută la nivel internațional. Succesul Dacia se explică prin faptul că autovehiculele produse la Mioveni oferă un raport preț/ calitate/ prestații/ fiabilitate imbatabil. Peste 90% din producția Uzinei Vehicule de la Mioveni este exportată în 41 de țări de pe patru continente, ultimele piețe de desfacere pentru Dacia fiind Marea Britanie, Irlanda și Danemarca (2013).
În iulie 2013, producătorul auto român a lansat pe piața din Marea Britanie Duster Black Edition, versiunea îmbunătățită a SUV-ului care se vinde de la prețul de 17.575 lire sterline. Modelul Duster Black Edition celebrează ediția din 2013 a Festivalului Vitezei de la Goodwood și concurează cu noul SUV low-cost al Nissan.
Numărul de vehicule comercializate în 2012 a totalizat 308.976 unități, în scădere cu 18.902 unități (5,7%). În România, compania a livrat 21.308 vehicule, iar pe plan extern a comercializat 287.668 unități. Topul vânzărilor este condus de Dacia Duster (133.250 de unități), urmată de Dacia Logan Berlină (56.911 unități) și Dacia Sandero (50.855 unități). Dacă în cazul Dacia Logan Berlină, vânzările au înregistrat un plus de 14.925 de unități, modele Duster și Sandero au consemnat livrări în scădere cu 35.320 de unități, respectiv 9.702 unități.
Sursa: AGERPRES
În plimbările mele pe străzile Bucureștiului, ori de câte ori am văzut automobile Dacia, modele vechi, imediat am scos aparatul foto și le-am imortalizat. Pozele sunt strânse pe parcursul mai multor ani.
Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi văzut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer