Pe parcursul istoriei orasul Sinaia a avut nu mai puţin de trei gari. Totodata, Sinaia este singurul oras din Romania care se mandreste si cu 2 gari regale.
Prima gara de calatori din Sinaia a fost inaugurata in dimineata zilei de 10 iunie 1879 dar a fost deschisa circulatiei abia cateva luni mai tarziu, la 1 decembrie 1879. Aceasta prima cladire pentru calatori a statiei Sinaia cuprindea si primul “salon princiar”, folosit atat pentru primirea suveranului (pe-atunci Principele Carol) cat si a inaltilor sai musafiri; acest salon din aripa dreapta a constructiei a fost extins in 1886 de directia generala a Cailor Ferate Romane pentru regele Carol I, fiind transformata in prima „gara regala”, folosita pana in anul 1940. Aceasta cladire a fost pastrata ca o cladire separata, care astazi gazduieste o colectie unicat de machete si insemne feroviare.
Restul cladirii a fost demolata in anul 1911, pentru ca in locul acesteia, in 1913, sa fie ridicata actuala constructie monumentala, de catre Compania Demeter Cartner, destinata exclusiv calatorilor. Aceasta este compusa din amplul sau hol central si cele doua aripi laterale. La parter, se gasesc si azi birourile lucratorilor feroviari, iar la etaj inca se mai pastreaza o parte din vechile locuinte de serviciu ale personalului statiei de cale ferata.
Pe peronul garii Sinaia se afla o placa comemorativa in amintirea Primului Ministru roman, I. Ghe. Duca, asasinat de legionari in anul 1933, chiar in acel loc. Acesta era fiul lui George Duca, cel care a fost multi ani director general al Cailor Ferate Romane.
Urmatoarea schimbare este intre anii 1938 - 1940 cand are loc un nou moment important in istoria orasului Sinaia, cand s-a construit gara regala a lui Carol al II-lea, avand la baza planurile unui renumit arhitect Duiliu Marcu; acesta a mai proiectat: Biblioteca Academiei Romane, Opera din Timisoara, Hotelul Athene Palace si Palatul CFR din Bucuresti. Este o cladire realizata din piatra si care inca mai poarta insemnele regale ale lui Carol II, cele doua litere CC care sunt pe clanta usilor şi a fost rezervata exclusiv pentru familia regale si a oaspetilor acestora. Constructia a avut si o remiza unde era adapostit trenul regal.
Pavilionul principal are o suprafata de 300 metri patrati si este compus din: holul de onoare, salonul de receptie, un alt salon mai mic, camera de paza, toalete.
Pardoseala salonului de receptie si a holului de onoare s-a realizat din marmura, iar in incaperile speciale peretii sunt acoperiti cu lambriuri de stejar. Tot cu marmura s-au tapetat si peretii holului de onoare.
Dincolo de geamurile acoperite cu perdele, in salonul oficial de primire, se gaseste o pictura murala patrata de aproximativ 5,50 m care reprezenta o vanatoare de mistreti, cu opt personaje calare, pictate in marime naturala. Acesta pictura contine o inscripţie in limba latina: Basarab Voievod, secolul al XIV-lea si a fost realizata de Dimitrie Stiubei in 1939.
Aceasta gara a fost folosita ca salon de primire a Regilor Carol II şi Mihai, iar intre anii 1949 - 1965 a devenit localul clubului muncitoresc C.F.R. Si-a recapatat statutul de gara dupa 1965, iar de atunci si pana in 1990 a fost „gara prezidentiala”. Dupa 1990 a revenit la vechiul nume de „gara regala Carol al II-lea”, astazi fiind folosita ca salon de protocol.
Gara Sinaia este o gara incarcata de istorie. In 1975 un tren special (Trenul Prezidential) i-a adus la Sinaia pe Presedintele american Gerard Ford impreuna cu Presedintele Romaniei de atunci Nicolae Ceausescu. Tot aici, incepand din anul 1999 opreste din nou, in fiecare an, trenul Orient Express pe care sper sa vi-l prezint si pe acesta intr-o buna zi.
Cum localizam cele trei gari: daca venim cu trenul de la Bucuresti, mai intai vedem (pe partea stanga) gara lui Carol al II-lea, care este cea mai noua dintre constructii. Cand trenul opreste la peron, ne aflam in fata corpului central, construit in 1913, iar in dreptul locomotivei trenului cu care ati venit, este fostul salon regal al lui Carol I.
In continuare, dupa ce se termina cele trei gari, se poate admira o drezina si o locomotiva, ambele reconditionate. Drezina a fost folosita de “celebra” Ana Pauker si care este o masina blindata. Geamul spart este ramas de la un atentat asupra acesteia.
Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi vazut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer