În cadrul evenimentelor dedicate istoriei filmului german contemporan, Casa de Cultură „Friedrich Schiller” prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism a Primăriei Municipiului București a organizat joi, 19 octombrie 2023, ora 18.00, conferința Noul Cinema German. Explorarea sinelui și reflecții asupra societății.
A prezentat: Alina Mușina, redactor și analist cultural.
„Alături de noile valuri europene din anii ’60, Noul Cinema German este una dintre cele mai importante mișcări ale cinematografului contemporan. În 1962, un grup de tineri cineaști germani, dornici de a schimba modul de percepție a artei cinematografice naționale prin destructurarea stereotipurilor, dar mai ales de a oferi o alternativă vizuală asupra realității sociale existente în Germania, semnează Manifestul de la Oberhausen. În acest demers au fost influențați de estetica counter-cinema-ului, devenită tot mai influentă datorită filmelor regizate de Jean-Luc Godard. Manifestul reprezintă declarația de independență a regizorilor din Germania de Vest și poate fi comparat cu manifestul Noului Cinema American, adoptat tot în 1962, al cărui inițiator a fost regizorul Jonas Mekas. Astfel, cinema-ul național capătă o nouă însemnătate într-un context internațional sufocat de producțiile hollywoodiene.
Prin deschiderea internațională, Noul Cinema German devine o voce distinctă în cinema, un model demn de urmat pentru generațiile viitoare de regizori. În cadrul conferinței se va discuta despre doi regizori reprezentativi ai Noului Cinema German: Rainer Werner Fassbinder și Wim Wenders. Vor fi urmărite câteva dintre filmele acestora, în care se pot identifica o serie de elemente specifice care constituie un limbaj al interiorității personajului, limbaj ce permite un dialog permanent personaj-spectator, începând cu filmul de debut al lui Fassbinder, Liebe ist kälter als der Tod (1969), prezentat la Festivalul de Film de la Berlin, alături de cel al lui Godard, Le gai savoir (1969), și culminând cu faimoasa trilogie BRD: Die Ehe der Maria Braun (Căsătoria Mariei Braun, 1979), Lola (1981) și Die Sehnsucht der Veronika Voss (Lacrimile Veronicăi Voss,1982).
În cazul lui Wenders, atenția va fi îndreptată către Alice in den Städten (Alice în orașe, 1974), Falsche Bewegung (1975) și Der Himmel über Berlin (Cerul deasupra Berlinului, 1987), trei filme care aduc în prim-plan problematici existențiale, păstrând vie, în același timp, obsesia cineastului pentru imaginea cinematografică, ca simbol al duratei temporale, ce primează de cele mai multe ori în detrimentul narațiunii. Ambii regizori explorează tema identitară, pe care o ancorează în permanență realităților sociale, însă aleg să o expună în moduri diferite, menținând o combinație valoroasă de elemente convenționale și elemente subversive care constituie instrumentarul utilizat la înnoirea limbajului cinematografic”. (Alina Mușina)
Alina Mușina este absolventă a Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti și a masteratului de Studii de Film din cadrul CESI-Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii, Universitatea din Bucureşti, cu o lucrare de disertaţie având ca temă Cinema-ul independent american din anii ’80-’90. Perspective identitare şi reprezentări ale spaţiului urban. A publicat cronică literară în revista Observator Cultural și a fost redactor la revista Cinemap, unde a publicat cronici de întâmpinare. Dintre acestea amintim: Aftersun – Un film despre o vacanță de vară, ca o fotografie polaroid (martie 2023), Spre Nord – un thriller românesc realmente impresionant (martie 2023), Toate fricile lui Beau – o călătorie atipică în interiorul subconștientului uman (mai 2023). A publicat în Revista Literară Libris (nr. 23/iulie 2023), la rubrica Eseu, articolul intitulat Interferențe ale discursului cinematografic. Subiectivitate și distorsiune la Todd Haynes și Rainer Werner Fassbinder. Scrie cronică literară în revista Astra. Începând cu anul 2020 publică o serie de cronici de film în Cinesemnal, Revista-program a Cinematecii Române, și LiterNet. Curatoriază o serie de expoziții de artă plastică despre care scrie în presa culturală. Din 2018 a creat propriul blog Behind the Scenario, iar din 2020 un canal de Youtube cu acelaşi titlu.
Sursa: Casa de Cultură „Friedrich Schiller”
Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi văzut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer