You are here

MICUL PARIS - altă viziune

Casa de Cultură „Friedrich Schiller” prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism a Primăriei Municipiului București (PMB) a organizat Vernisajul expoziției de fotografie „MICUL PARIS – altă viziune”, realizată de PHILIPPE SALMON (Franța), joi, 09 februarie 2023, 18.00,

A prezentat: Roxana Păsculescu

A participat: Sanda Buțiu, Maria Nițu.

Coordonatorul proiectului: Andi Dumitrache

Philippe Salmon s-a născut la Paris, astăzi trăiește împărțit între Vallée de Chevreuse (lângă Paris) și România (în principal București) țara sa… de suflet, ţara sa… de dor! Pasiunea lui nu datează de ieri, de azi! Copil fiind, era deja „cufundat” în cuvele de revelator și fixator din laboratorul tatălui său. Aşadar, este firesc ca la 15 ani sǎ facǎ primii paşi ca fotograf autodidact cu aparat foto Zenith de 50 mm. Au trecut zile, luni și ani, au trecut și aparatele, lentilele s-au spart, s-au pierdut, s-au furat… și a apărut digitalul! Astăzi pensionar, se dedică din plin acestei pasiuni, este membru al Clubului Foto Gif cu care participă la competiții naționale de profil. Este specializat în « street photography » și pentru asta hoinǎreşte pe străzi kilometri întregi observând oamenii, atitudinile, comportamentele lor în căutare.  Și asta, mereu cu respect şi afecţiune pentru oameni! Philippe Salmon a fost inspirat de nume celebre din lumea fotografiei precum Henri Cartier-Bresson, Raymond Depardon, Jeanloup Sieff, Robert Frank, Willy Ronis și mulți alții.

Expoziţii:

Château de Belleville, Gif, 2019 Fête des Artistes, Gif, 2019, 2021, 2022 şi astǎzi, la Casa de Culturǎ Friedrich Schiller din Bucureşti, prima sa expoziţie internaţionalǎ.

Street photography

Street photography contemporană este diferită de cea din trecut, în special pentru că, în trecut, reprezenta în esență fotografia documentară, în timp ce acum este orientată către o fotografie mai concentrată pe expresie și atmosfera înconjurătoare. Să-i dăm puțină vizibilitate! Voi folosi definiția din Wikipedia: ”Street photography” este o ramură a fotografiei al cărei subiect principal este prezenţa umană, directă sau indirectă, în situații spontane și în locuri publice precum stradă, parcuri, plaje, magazine universale sau demonstrații”. Pe scurt, Omul este cel care se află în centrul atenţiei. Street photography este în esență arta de a observa, de a te bucura de momentul potrivit, de a surprinde un moment într-o fracțiune de secundă, de a spune o poveste, fie amuzantă, fie tristă; surprinde o stare de fapt, dar nu este nici o satirǎ, nici o critică a vieții noastre. Nu vreau ca oamenii să confunde street photography cu fotografiile paparazzilor. În fotografia stradalǎ nu urmărim o anumită persoană. Eu cred că acest tip de fotografie, pentru a avea succes, trebuie să provoace, să vorbească de la sine, fără comentarii. Scopul acestei teme este de a împărtăși emoții și sentimente. Observația rămâne, în ochii mei, înainte de tehnică, principala calitate a unui fotograf stradal pentru că într-o fracțiune de secundă trebuie să decizi dacă faci sau nu o fotografie. Recunosc că există o mulțime de rateuri! Din punct de vedere tehnic, practicarea acestui tip de fotografiere constă deseori în abordarea subiectului, eventual urmărirea acestuia, chiar depǎşindu-l, pe cât posibil fǎrǎ sǎ observe sau să fie deranjat. Se poate întâmpla totuși ca subiectul nostru să „joace jocul” lăsându-se în mod voluntar fotografiat, dar acest caz este destul de rar și adesea face fotografia mai puțin spontană. Fotografia stradalǎ este o temă destul de specială căreia mă dedic cu plăcere pentru că îmi place să-mi observ semenii. Aș defini această practică fotografică ca fiind arta de a arăta ceea ce toată lumea privește, dar nu vede. Observația rămâne cuvântul cheie în fotografia stradalǎ! Și asta vreau să vă împărtășesc. În sfârșit, l-aș cita pe Henri Cartier-Bresson care spunea: „Fotografia este o atitudine, un mod de a fi, un mod de viață”. În primul rând, aș dori să le mulțumesc doamnelor: Mariana Duliu: manager al Casei de Cultură „Friedrich Schiller”, Roxana Păsculescu: jurnalist Radio România Cultural, Sanda Buțiu: pictor (membru al Uniunii Artiștilor Plastici), Maria Nițu: scriitoare (membru al Uniunii Scriitorilor din România), prietenului meu Andi Dumitrache pentru ajutorul său prețios precum și soţiei mele care are rǎbdarea sǎ susţinǎ un fotograf! (Philippe Salmon)

Roxana Păsculescu a urmat cursurile Facultății de Istoria și Teoria Artei a Universității Naționale de Arte București, facultate absolvită în 1996. Din anul 1997 este redactor de specialitate la Radio România Cultural.

Cu sinceritate și fără ostentație

Interesul pentru cadrul exterior, mai cu seamă, dar și pentru cel interior indică limpede cele două trasee majore ale fotografiei lui Philippe Salmon. Dincolo de această primă observație -reprezentare grafică simplificată a unei opere profunde- fiecare dintre cele două direcții oferă privitorului vederi detaliate ale unei gândiri particulare, care surprinde cu înțelegere, adevărul unui moment. Pentru cadrul exterior, citadin cu predilecție, indiferent dacă rolul major compozițional îl are peisajul arhitectural sau dimpotrivă, „peisajul” uman, lumina naturală a zilei joacă un rol fundamental. Dincolo de aceasta, care conferă compoziției prin rețeaua de lumini și umbre creată, o dinamică aparte, poziționarea artistului cu sinceritate chiar în scena surprinsă, caracterizează consecventul demers al fotografului. În majoritatea lucrărilor sale, Philippe Salmon descoperă omul relaxat, nepregătit să devină nemuritor într-o fotografie. Emoția fotografului stă în decizia de a declanșa aparatul în fața subiectului. Fără să stingherească sau să compromită realitatea obiectivă, Philippe Salmon vede, observă și decide fără ostentație ce imagine are un statut de simbol, amintire sau strigăt. (dr. Roxana Păsculescu, istoric și critic de artă, jurnalist Radio România Cultural)

Sursa: Casa de Cultură „Friedrich Schiller”

Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi văzut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/2023/MICUL%20PARIS%20-%20alta%20viziune/index.html

Category: 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer