You are here

Orasul Baia Mare

Pentru ca zona unde urma sa se desfasoare Simpozionul National YO din acest an, era o noutate pentru mine, m-am hotarat, din nou, sa ajung cu trei zile mai devreme decat ceilalti participanti la Simpozion ca sa am timp sa vizitez  acest oras necunoscut mie.

Dupa ce anul trecut la Simpozionul de la Drobeta am pus in practica aceasta idee si am constatat ca este ideala pentru o asemenea plimbare, de acum incolo asa voi face de fiecare data. Zis si facut, mi-am facut rezervare la o agentie CFR pentru vagon cuseta (de la Bucuresti la Baia Mare nu sunt decat 14 ore de mers), dar si la pensiunea Cremona din Baia Mare cu cel putin doua saptamani in avans. Rezervarea biletelor de tren o fac din timp din doua motive: unul, ca sa fiu sigur ca gasesc bilet si doi, ca sa rezerv ambele locuri de jos. Si uite asa, luni seara (8 august) am plecat din Gara de Nord cu destinatia Baia Mare, unde am ajuns marti de dimineata in jurul orei 10:30. Aici, surpriza mare, ploua destul de bine, dar nu mi-am facut probleme stiind ca este “cineva” care tine sigur cu mine; o fi Doamne-Doamne, o fi Sf. Ilie, nu stiu, dar este cineva care ma iubeste, asta este sigur. Am luat un TAXI ca sa ma duca la adresa unde era pensiunea la care aveam rezervarea facuta si iata-ma ajuns la destinatie, Pensiunea Cremona. Aici am ramas placut impresionat de cum arata. Pentru ca am ajuns mai devreme decat incepe ziua hoteliera si pentru ca, camera de-abia se eliberase a durat un pic pana s-a facut curatenie, timp in care am fost invitat intr-o camera de protocol la o cafea si o apa minerala. Dupa aceea, am lasat bagajele in camera si am plecat la o plimbare prin oras pentru ca asa cum banuiam, a stat ploaia si care bineinteles ca nu m-a mai deranjat pe toata sederea mea in Baia Mare. Am luat toate strazile la rand cat am stat aici. Joi de dimineata am facut o scurta vizita la Clubul Sportiv Municipal YO5KAD unde l-am gasit pe dl. Bobi YO5OEF cu care am stat vreo doua ore de vorba.

Orasul Baia Mare – scurt istoric

Municipiul Baia Mare este situat in nord-vestul Romaniei, la poalele sud-vestice ale muntilor Gutai, la o altitudine de 220 metrii, in depresiunea cu aceelasi nume, pe cursul raului Sasar. Baia Mare este resedinta judetului Maramures fiind declarat municipiu la data de 17 februarie 1968, are astazi o populatie de aproximativ 150.000 locuitori, si 4 localitati aflate in subordine administrativa: Blidari, Firiza, Valea Neagra.
Localitatea Baia Mare este mentionata documentar pentru prima data in anul 1329 sub numele de Civitas Rivuli Dominarum insa urmele de locuire indica prezenta omului in acest loc inca din perioada bronzului. In anul 1346 primeste statutul de oras liber iar in 1411 exista aici o monetarie. Ulterior orasul cunoaste o dezvoltare similara altor orase medievale din Transilvania cu formarea breslelor, prima fiind cea a croitorilor urmat de cele ale tamplarilor, tabacarilor, aurarilor, olarilor, macelarilor, cizmarilor, fierarilor. Urmeaza o perioada de dezvoltare intensa, orasul primind dreptul de a construi ziduri si bastioane de aparare de la regele Matei Corvin. Sunt construite conducte pentru aprovizionarea cu apa, se realizeaza canalizarea, sunt pavate strazile.

De-a lungul istoriei sale orasul a cunoscut o multime de evenimente majore precum proteste ale minerilor din zona (1518, 1571), participarea la rascoala curutilor (de catre haiducii condusi de Pintea Gligor cunoscut si ca Pintea Viteazul), participarea orasului la revolutiile din 1848-1849 si la cea din 1989.

Orasul desi a cunoscut o industrializare accentuata in perioada comunista dispune de obiective turistice frumoase datand din perioada feudala ce merita vizitate de catre cei ce se afla in zona.

Sursa: Ropedia.ro

Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate fi vazut aici:  http://nini.qsl.ro/yo3ccc/Orasul%20Baia%20Mare/index.html

Fotografiile au fost facute pe 9, 10 si 11 august 2011.